De zeven succescriteria van productieve kritiek
De meeste van ons krijgen niet graag kritiek. Het voelt toch al snel alsof we iets ‘fout’ hebben gedaan. Ook kritiek geven vinden de meeste mensen heel moeilijk. Daarom geef ik je zeven tips mee hoe je dit op de meest productieve manier kan doen!
1. Wees je bewust van je eigen motieven en doelen. Wat wil je precies bekritiseren en waarom? Welke veranderingen wil je bekomen met je kritiek?
2. Wees respectvol: blijf ver weg van kwetsende uitspraken. Bekritiseer je een bepaald gedrag, beschrijf dit dan zo objectief mogelijk. Maak het niet over de persoon als totaalplaatje.
3. Overleg wanneer het het juiste moment is voor jouw kritiek. Roept een voorval erg veel emoties op? Dan moet je er misschien eerst een nachtje over slapen. Zorg er wel voor dat je terugmelding spoedig volgt.
4. Spreek een datum / moment af voor het gesprek. Zo kan ook de ander zich hierop voorbereiden.
5. Geef de ander ook de kans op zich in een open en eerlijk dialoog met argumenten te verdedigen. Formuleer open vragen, zoals “Hoe zie jij dat?” of “Hoe zou jij dat verklaren?”.
6. Haal zeker geen oude koeien uit de sloot!
7. Stel het gemeenschappelijk zoeken naar een oplossing voor het probleem centraal. Zo zal de ander ervaren dat het niet om de kritiek op zich gaat, maar om de verbetering van jullie relatie of werkomstandigheden.
Heb je zelf echt problemen met het ontvangen van kritiek? Neem dan contact op, dan kunnen we hier samen aan werken!